Nieuws
Ontdek onze tips & tricks voor talent en bedrijven. Blijf op de hoogte van rekrutering, krijg carrièreadvies en lees de laatste Intelect-nieuwtjes.
Rekrutering
Ontdek hoe Liselot (HR & Sales Consultant - Intelect Mechelen), Luka (Recruitment Trainee - Intelect Sint-Niklaas) en Caroline (Senior Recruiter - Intelect Turnhout) samen een training hebben gevolgd om hun salesvaardigheden te verbeteren, elk vanuit hun unieke rol bij Intelect. Onder begeleiding van expert Nicky (Learning & Development Manager) hebben ze hun eigen expertise en ervaring ingebracht om van elkaar te leren en de kneepjes van het vak te ontdekken. Deze waardevolle salestraining bood hen inzichten om hun salesvaardigheden te verfijnen en hun klanten nog beter van dienst te zijn.
Wat vond je van de salestraining? Wat heb je hieruit bijgeleerd?
Liselot: Ik vond de salestraining heel interessant. Het leerde me om in het algemeen meer uit te zoomen en het salesgesprek beter te leren analyseren. Zo stonden we stil bij het doel van sales en de verschillende fases van het salesgesprek. Bij elke fase werd er telkens aangehaald wat het doel van deze fase is en welke punten er belangrijk zijn om in die fase zeker aan te halen. Daarnaast gingen we in op de huidige uitdagingen en trends in de rekruteringswereld. We sloten de training af met ieders persoonlijke moeilijkheden en gingen hier dieper op in om elkaar tips & tricks te geven.
Luka: De salestraining heeft mij veel concrete handvaten gegeven die ik kan toepassen tijdens een salesgesprek. Door onder andere bewust te zijn het onderliggend kader van een salesgesprek denk ik dat ik meer gewapend zal zijn om voorbereid aan een gesprek te beginnen. Ik vond de expertise van Nicky dus heel interessant om mee te krijgen.
Caroline: Ik vond de salestraining erg interessant mede omdat het erg concreet was, duidelijke tips op specifieke moeilijkheden/ situaties. Het werd ook gevarieerd met korte, aansluitende opdrachtjes die voor afwisseling zorgden.
Wat maakte deze training interessant voor jou?
Liselot: Ik voel dat ik soms niet voldoende stil sta bij de verschillende mogelijkheden die er zijn om een salesgesprek aan te pakken. De salestraining gaf mij perspectief en manieren om mijn gesprekken te optimaliseren. Zaken als doorvragen en steeds goed weten vanwaar iets komt en waarom iemand een bepaald argument aanhaalt is bijvoorbeeld iets wat ik zeer interessant vond. Het was ook fijn om te zien hoe we allemaal onze persoonlijke struikelblokken konden delen tijdens de training en vervolgens praktische tips kregen van anderen. Dat maakte de training interactief en was voor mij zeker ook een meerwaarde.
Luka: Omdat voor mij de salestraining plaatsvond nog voor dat ik zelf al effectief een salesgesprek had gevoerd vond ik de timing erg goed. Ik denk dat ik zonder deze training minder goed gewapend zou zijn voor een salesgesprek.
Bovendien vond ik de concrete voorbeelden en situaties die Nicky aanhaalde uit haar persoonlijke ervaringen heel leuk. Dit maakt de training luchtig, en ze zijn tegelijkertijd heel interessant. Op die manier werd de theorie op een leuke manier aan de praktijk gekoppeld.
Caroline: Dat we door het volledige salesproces zijn gegaan. Vanuit (eerste) ervaringen konden er al binnen elke fase meteen concrete zaken of moeilijkheden worden aangehaald waar we dan meteen mee aan de slag konden. Dit zorgde voor heel concrete tips voor diverse situaties. Desondanks dat we alle drie een ander traject hebben, was het steeds voor iedereen relevant.
Welke tip pas jij momenteel het meeste toe in de job?
Liselot: Op dit moment pas ik vooral de tip toe om me te verdiepen in de uitdagingen en trends in de rekruteringswereld, zodat ik mijn klanten beter kan adviseren. Dit helpt me om een sterkere adviesrol voor de klant op me te nemen en een echte partner te worden.
Luka: Ik probeer de tips voornamelijk toe te passen in mijn prospectiegesprekken. Levellen met de andere partij vind ik een goede tip die ik probeer toe te passen. Bovendien probeer ik meer te letten om een adviserende rol op te nemen, en ten allen tijde te kunnen antwoorden op de “waarom” vraag. Bijvoorbeeld waarom het bedrijf momenteel geen interesse heeft in een gesprek.
Caroline: Concrete argumenten kiezen en inzetten op basis van de noden die we aftoetsen bij de klant. Steeds doorvragen op de reden dat (potentiële) klanten bepaalde zaken zeggen. Waarom willen ze niet kennismaken, waarom willen ze dat een kandidaat per se aan die concrete key voldoet, ...
Ontdek meer op onze social media kanalen
Intelect
Heb je nog vragen?
Heb je vragen over onze blogposts? Of wil je nog meer te weten komen over een specifiek topic? Shoot! Wij beantwoorden al jouw vragen met veel plezier.
Contacteer ons